Sunday, July 26, 2009

Skop

Terdapat dua jenis skop yang terlibat dalam system ini, iaitu skop pengguna dan skop sistem.

Skop Pengguna
Dalam sistem ini, sasaran pengguna adalah pentadbir dan pelanggan.

Skop Sistem
Skop sistem ini juga akan menumpu kepada tiga modul yang terdiri daripada klasifikasi pengguna iaitu modul log masuk, modul mendaftar, modul akaun pentadbir dan modul akaun pelanggan.

Modul Log Masuk
Sistem ini mempunyai dua kategori pengguna, iaitu pentadbir dan pelanggan. Oleh itu, modul log masuk disediakan untuk membolehkan pengguna-pengguna log masuk ke akaun masing-masing untuk menjalankan fungsi yang sah bagi kategori yang tertentu.

Modul Mendaftar
Dalam sistem ini, pelanggan perlu mendaftar sebagai ahli untuk menjalankan aktiviti membeli dalam sistem ini. Pelanggan perlu mengisi maklumat peribadi dalam modul ini.

Modul Akaun Pentadbir
Modul akaun ini dapat dicapai oleh pihak pentadbir di HPA untuk melaksanakan tugas pengurusan maklumat. Sebelum mencapai ke modul ini, pihak pentadbir perlu log masuk terlebih dahulu. Dalam modul ini, pihak pentadbir boleh memasukkan, mengemaskini dan melihat maklumat produk. Pentadbir juga boleh menetapkan cara untuk membuat bayaran dan cukai yang kena dibayar. Selain itu, pentadbir juga boleh melihat senarai pelanggan dan juga maklumat log masuk mereka, maklumat order yang dibuat oleh pelanggan dan juga hit counter. Pentadbir juga boleh memasuk dan mengemaskini maklumat lokasi, zon, kelas cukai dan kadar cukai. Di samping itu, pentadbir boleh memasuk dan mengemaskini kadar pertukaran mata wang, bahasa dan status tempahan. Laporan seperti produk yang dibeli, jumlah tempahan pelanggan dan stok produk juga boleh dilihat oleh pentadbir.

Modul Akaun Pelanggan
Modul akaun ini digunakan oleh para pelanggan HPA yang membeli produk HPA secara dalam talian. Pelanggan perlu mendaftar diri terlebih dahulu jika masih bukan ahli dan log masuk untuk mencapai modul ini. Pelanggan dapat melihat maklumat produk, seperti harga, gambar produk dan produk review. Pelanggan juga boleh mengubah mata wang daripada pilihan yang sedia ada. Selain itu, pelanggan dapat melihat informasi seperti cara untuk menghubungi HPA, penghantaran dan pemulangan produk. Pelanggan Dengan menggunakan sistem ini, pelanggan boleh membeli produk secara dalam talian. Pelanggan juga boleh mengemaskini, menggugurkan produk yang tidak ingin lagi dibeli sebelum menghantar tempahan.


Perkakasan yang Digunakan
1. Komputer Peribadi
2. Tetikus
3. Server


Perisian yang Digunakan

1. Sistem Pengoperasian Microsoft Windows Vista Ultimate
2. Internet Explorer 7
3. Zencart E-Commerce
4. Adobe Photoshop

No comments:

Post a Comment